Qinghai

A 2008-as kínai kutatóutunk publikus naplója.

Friss topikok

  • wannee/mayaa/du/ yaru (törölt): Ha legközelebb Magyarországról kérdeznek, előadhatnád nekik ezt: archive.wul.waseda.ac.jp/kosho/ni... (2012.08.26. 04:48) Vissza Xiningbe
  • wannee/mayaa/du/ yaru (törölt): Kamakurában volt az, hogy találtam egy tibeti boltot, ahol imazászlókat, könyveket stb árultak. Az... (2012.07.24. 02:17) Henan Mongol Autonom Korzet
  • wannee/mayaa/du/ yaru (törölt): 謝謝! Érdekes, hogy ennek a  伽-nak 3 olvasata is van: qié, jiā és gā :) (2012.07.15. 14:39) PEKING-LANZHOU 2
  • wannee/mayaa/du/ yaru (törölt): Örülök, hogy frissül a blog! (2012.07.14. 17:21) 2012 - Henan
  • wannee/mayaa/du/ yaru (törölt): Tipikus kínai játékbaba :) (2012.07.14. 17:18) PEKING-LANZHOU

Linkblog

HTML

Henan Mongol Autonom Korzet

2012.07.22. 20:38 | Suska | 1 komment

Egy ideig nem tudtam blogolni, mert ahol vagyok (lasd a cimet) explorer 6-os van fenn es azzal nem megy a blogolas, ha telepitek barmit, behal a gep. Szoval ez volt elsodleges uticelom Kinaban, az eltibetiesedett mongolok altal lakott Henan korzet (nem tevesztendo ossze a hasonlo nevu tartomannyal). Hogy ertheto legyen, mi ez a Henan, eloszor irnom kell egy kicsit a kinai kozigazgatasrol. Kina tartomanyokbol (sheng) illetve autonom teruletekbol all (zizhiqu). E ketto azonos rangu kozigazgatasi egyseg. A tartomanyok prefekturakbol (zhou) allnak, s ha mondjuk egy prefekturaban nagyszamu kisebbseg el, akkor az alt. autonom prefektura (zizhizhou), a prefekturak tovabb oszlanak korzetekre (xian), s ezek kozt is vannak "sima" es autonom korzetek (zizhixian). A xian-t, igaz angolul county-nak szokas forditani, amit magyarul megyenek forditunk, megis a korzet talan jobb szo ra.
Mindegy, szoval Henan xian, ahol most egy internet kavezoban ulok, az Qinghai tartomany, Huangnan Tibeti Autonom Prefekturajan belul egy mongol autonom korzet. Ez azt jelenti, hogy itt elvileg mongolok elnek. A statisztikai adatok szerint is, itt 91-93 szalalekban mongolok laknak. A valos helyzet azonban az, hogy gyakorlatilag mindenki tibetiul beszel es tibetinek is nez ki. A tanszeken nemreg kitalaltuk, hogy el kene ide jonni es megnezni, hogy vannak-e meg mongolul beszelo emberek a korzet teruleten. (Ezt egy 2007-es utunk elozte meg, mikor Zsuzsival villamlatogatast tettunk itt, es persze nem talaltunk semmit, ill senkit). Nemreg felvettuk a kapcsolatot Juha Janhunennel, akinek egyik PhD halgatoja, Wuqi tortenetesen ide valosi (persze egy szot sem tud mongolul). A Wuqi altal gyujtott adatok szerint a korzet kb 30 000 lakojabol, mintegy otven beszelhet meg valamicsket mongolul. Wuqitol kesobb kaptunk is egy mp3 fajlt, amin egy 87 eves bacsika elmond kb. 4 mondatot. Nem sokkal kesobb, jott egy tablazat is Wuqitol, ami sokkal tobbre becsuli a mongolul beszelok szamat, ha jol emlekszem 1600 korulire. Mielott Henanba erkeztem volna, megalltam Xiningben (Qinghai tart. szekhelye), hogy talalkozzak ausztral baratunkkal Geralddal, aki 7 eve el itt es aktivan foglalkozik a helyi kisebbsegek kulturajaval.  O is megkapta a szoban forgo tablazatot, es azt mondta, hogy szerinte az 1600 koruli szam nem valos, mert ebben benne van mindenki, meg az is, aki esetleg csak koszonni tud mongolul, es benne vannak azok is, akik a 80-as evekben egy helyi kezdemenyezes kereteben Belso-Mongoliabol es a nyugatabbra fekvo Haixi Mongol Prefekturabol "impotralt" tanaroktol tanultak mongolul. Az o mongoljuk, termeszetesen nem az az autentikus henani mongol, amit en szeretnek megtalalni. Olyan beszelokbol, akik meg a szuleiktol tanultak a nyelvet es nem mas videkrol szarmazo tanaroktol, nagyon keves lehet mar csak - mondta Gerald.
Ilyen kilatasokkal indultam Henanba.
Az elso nap, kb delutan 5 kor, miutan bekoltoztem a Shambala Hotel egyik szobajaba elindultam setalni es meglattam egy ajandekboltot, aminek "Mongolia" volt a neve. Beleptem es ket no volt ott, egy fiatal, meg egy olyan 50-es. Mongol stilusu ruhakat, Dzsingisz kanos borkulacsokat, nomad csecsebecseket arultak. Megkerdeztem oket, hogy tudnak-e esetleg mongolul. Szinte biztos voltam a nemleges valaszban, de egy probat megert. A fiatal azt mondta, nem, de a sogornoje tud, es most epp az ut tuloldalan van egy boltban, Sanmaojie-nek hivjak. Odarohantam, kerestem mindenutt, de nem talaltam. nem baj, gondoltam, ugyis biztos, o is ilyen tanult-mongolt beszelhet. Visszamentem a szallodamba es csak poenbol megkerdeztem a recepcios csajszit. Azt mondta, a nagymamaja egy Kisin nevu faluba valo es beszel egy kicsit mongolul. na ez mar vmi - orvendtem. Mikor talalkozhatnek a nagymamaddal - kerdeztem. Holnap 12:30-ra idejon a szallodaba - mondta. Az nagyon jo, gondoltam, es elhataroztam, hogy delelott, visszamegyek az ajandekboltba, es megkerem a boltosokat, hogy vigyenek el Sanmaojiehez, aztan, visszamegyek a szallodaba talalkozni a nagymamaval.

Hogy mi tortent, kesobb kiderul.

Címkék: mongol tibet Henan Qinghai

A bejegyzés trackback címe:

https://qinghai.blog.hu/api/trackback/id/tr514671637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wannee/mayaa/du/ yaru (törölt) 2012.07.24. 02:17:15

Kamakurában volt az, hogy találtam egy tibeti boltot, ahol imazászlókat, könyveket stb árultak.
Az eladó nem tűnt egy tipikus japán figurának, ezért rákérdeztem,és valóban, Tibetből jött.
Beszélgetés közben valahogy szóba került a mongol nyelv, mire kiderült, hogy nem csak hogy tud mongolul, de qinghai mongol származású :) A neve Luo Sang Chenlie :)
www.munguntibet.com/hpgen/HPB/entries/7.html
süti beállítások módosítása